The Secret Life of Art

Bijdragen van buurtbewoners

Gwendolyn de Waal van Middelburg

Plantage Parklaan

Amsterdam 1018

maker: Jan Montijn – Etsen met gedichten van Cees Nooteboom

Werkkamer

Het was in het jaar 1986 en ik studeerde net een half jaar Nederlandse taal- en Letterkunde aan de UVA. Ik volgde colleges Moderne letterkunde die werden gegeven door Marita Mathijsen, een heel zachtaardige vrouw, inmiddels en tegenwoordig emeritus hoogleraar Moderne Letterkunde aan dezelfde UVA, bekend van “Seks in Limburg “ en “Historische sensatiezucht”. We moesten een boek lezen van Nederlandstalige bodem en er vervolgens een scriptie over schrijven. Wat te kiezen! Ik hield sowieso niet zo van Nederlandstalige literatuur…
Nu wilde het pijnlijke toeval dat een jaar daarvoor mijn oudoom was gestorven aan, ik zou bijna zeggen, verzamelwoede. Door een erfenis van een Amerikaans familielid had mijn oom zich een heus kasteel aangemeten. Een stoffig geval dat hij binnen de kortste keren had weten op te kuisen. Vervolgens attaqueerde hij in zijn Porsche Horse alle galerieën in Nederland en België, om zijn kasteeltje rond aan kunst te kopen. Waaronder dit zes-luik van Montijn en Nooteboom dat mijn oom mij naliet…
Ik koos Cees Nooteboom, “De ridder is gestorven” , voor Marita.

 

Gwendolyn de Waal van Middelburg